Then and now…

Nu,nu este un top de pe vh1 in care sa vedem evolutia vedetelor in timp.Da este vb,asa cum spune si titlul,de evolutie…evolutia noastra,ca oameni.Trecerea de la copii la adolescenti si apoi la adulti.Fiziologic vorbind,schimbarile fizice se produc(sau nu uneori :D) in timp si toata lumea le intelege si le percepe asa cum trebuie.Totul clar aici.Dar ce se intampla din punct de vedere psihic?Ce facem cand copilul din noi nu va pleca nicaieri?Ce facem cand copilul din noi se trezeste si descopera ca lumea s-a schimbat si ca nimic nu mai e cum a fost? Ce e cu ideile insirate mai sus?Simplu!Totul a plecat de la un simplu “eu pot,eu sunt magician”.Si cei care au varste cuprinse intre 17 si 23 de ani cu siguranta stiu despre ce vorbesc.Ne amintim cu totii cu drag cum duminica dimineata ne trezeam de la ora 8 si cu ochii aproape lipiti deschideam televizorul pt a vedea Abracadabra si desenele cu Pluto,Tom &Jerry sau Popeye.Noi am fost generatia care a cantat pentru prima data “eu pot,eu sunt magician”si am invatzat sa visam in fata unei cutii cu imagini colorate care,datorita democratiei,nu mai avea doar desenele cu Mihaela si Sandy Bell,ca pe vremea parintilor nostri.Noi am fost cei care priveam Tip-Top Minitop si Sailor Moon.Si “Feriti-va de magarus” si “Ba da,ba nu” si am spus primii “sa fi copil e-un lucru serios” pt ca..nu-I asa…este un lucru serios. Noi am fost generatia gumelor turbo.Cine nu isi aminteste gumele turbo?Sau cine nu a colectionat cand era mic abtibilduri de la gumele turbo sau Barbie)era si editia pt fete da mie imi placeau alea cu masini)Noi ne jucam pitulusu pana dimineata in fata blocului si prinselea pe culori,tari si alte categorii precum si panzele sus sau ratele si vanatorii.Cartierele rasunau de dimineata pana seara de sunete precum”cine nu e gata l-am luat cu lopata”,”ultimul scapa turma”,”tara,tara,vrem ostasi”sau “sa traga,sa traga,matza de coada”. Acum daca treci prin cartier..nu se aude nimic in afara de masini si manele.Unde sunt toti?Pe mess..chat-uiesc sau pe hi5 agata femei.Toate pustoaicele de 12-13 ani sunt “haladite”,”printese adevarate”si “zane versate”,iar baietii sunt “jmecheri” si “tru”.Toti sunt impartiti in doua:emo si manelari.Ii vezi in centru imediat..intr-un loc un manunchi negru piercinguit si vopsit mov,cu sireturile conversilor in 2 culori,cu parul lung si freze caudate de pokemoni de zici k incep sa urle “pika pika chu”.Dar nici macar asta nu fac.Ei urla “tokio hoteeeeeeeeeeeel”.Iar tarabara cealalta…e un fel de “la soare te poti uita da la dansii ba”k sunt toti care mai de care mai sclipiciosi,mai aurii,cu lanturi cat mai mari care le trag gatul in jos si le formeaza cocoasa(cred ca si burta tot de acolo e) si cu telefoane de ultima generatie pe care nici nu stiu sa le foloseasca,dar la care asculta manele.In cazul in care nu sunt luciosi,ii observi repede dupa bluzele cu “de puta madre”,”traficante”si “gigolo italiano”si cureaua si ochelarii Armani si desigur ciocate..albe.Iar domnitele sunt toate roz…cu cercelusi de 3 tone,creole d’alea din aur,spiralate,imposibil sa nu stiti modelul ca le vedeti in fiecare zi.Acestia sunt oamenii care nu stiu ce inseamna bonibon,care nu au mers sa manance o savarina si sa bea cico.Oamenii care nu au ascultat niciodata muzica la discuri pt patefon.Si spun muzica pt ca aia era muzica,Michael Jackson,The Beatles,Abba,Tina Turner,Queen,Scorpions si multi altii,toti cei cu care am crescut. Cine nu isi aminteste de celebrele diafilme?Cati nu au vazut “Punguta cu doi bani”,”Ivan turbinca”,”Scufita Rosie”la diafilm…Tin minte ca aveam colectie acasa si le vedeam seara,inainte de culcare,le proiectam pe perete. Mancam jelibon si beam suc la dozator.Era un deliciu sa bei un pahar de suc de la dozator dupa ce te jucai o zi intreaga afara si alergai sau sareai coarda sau elastic. Cati nu au citit amintirile lui Creanga,Ciresarii sau Harap-Alb in copilarie? Azi…cine mai citeste?Cati copii din ziua de azi mai citesc sau se mai joaca jocurile noastre stupide care insemnau lumea intreaga pt noi cand eram mici?Cine se mai uita la tom si jerry?Acum toti se uita la Galaktic Football si desene monstruoase si groaznice.Nu ca noi care ne uitam la un soarece fugarit de o pisica si vedeam aceleasi episoade zi de zi,dar ne amuzau teribil de fiecare data cand le vedeam. Noi ieseam afara sa ne jucam sau sa ne plimbam sau sa vorbim,iar ei isi dau buzz pe messenger,commenturi pe hi5 si se vad la webcam.Unde-I fericirea in toate astea? Daca-I spui unui copil de 12 ani sa joace capra se gandeste la pozitii sexuale in loc de jocuri inocente…Poate doar mi se pare mie dar generatiile astea se tampesc pe zi ce trece si exact cand ai impresia ca ai vazut totul se mai nimereste un pustan de 5 ani sa-ti spuna ca el se joaca cs si ca da headshot…la 5 ani…cand noi la 5 ani nici macar nu stiam ce e ala calculator..cred ca nici nu stiam ca exista asemenea masinarie. Dar asta e…fiecare cu generatia lui si cu amintirile si nostalgiile lui:)….

Published in: on Ianuarie 24, 2009 at 7:17 pm  Comments (3)  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://breeseis.wordpress.com/2009/01/24/then-and-now/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 comentariiLasă un comentariu

  1. Generatia X
    10 iunie, 2006

    Aceasta este o scrisoare nostalgica, adresata celor care fac parte din generatia NOASTRA, GENERATIA X. Nascuti la inceputul anilor 80, vedem acum in anul 2006 cum casa parintilor nostri este de 50 de ori mai scumpa decat atunci cand au cumparat`o ei, si realizam ca noi o sa platim pentru casele noastre in jur de 50 de ani. Nu avem amintiri despre primii pasi pe luna, nici despre razboaie sangeroase, dar ne pricepem la istorie si la politica mai mult decat cred batranii, care bombane in spatele nostru ca „noi nu stim nimic”. Suntem ultima generatie care a jucat `scunsea, Castel, Ratele si Vanatorii, Tara tara vrem ostasi, Prinsea, Sticluta cu otrava, Pac Pac, Hotii si vardistii, ultimii are au strigat „Un doi trei la perete stai”, ultimii care au folosit telefoanele cu fise, dar primii care ne-am jucat pe jocurile video (remember Mario?) si primii care am vazut desene animate color.
    Noi am purtat jeansi elastici, pantaloni evazati, geci de blugi de la turci, iar cine avea firme gen Lee sau Diesel era deja lider de gasca. Baietii si-au scris numarul fotbalistului preferat cu pasta de dinti pe tricouri, iar fetele si-au cusut pe blugi stelute si inimioare. Noi nu am dat Capacitate, nu am dat grile la admitere si am fost ultimii Soimi ai Patriei, cu costumele alea groaznic de nepotrivite cromatic.
    Am invatat poezii in romaneste la gradinita, nu in engleza, si am cantat MULTI ANI TRAIASCA nu HAPPY BIRTHDAY la aniversari. Spuneam misto si fain in loc de cool. Am sorbit din ochi Beverly Hills, Melrose Place, Twin Peaks, Dallas.. si cine zice ca nu s`a uitat ori minte ori nu avea inca televizor.
    Ne uitam la desenele animate de la italieni si ne era ciuda ca nu avem si noi subtitrare sa intelegem de ce naiba s`a certat Mila cu Shiro. Reclamele de pe posturile straine ne innebuneau, si abia asteptam sa vina si la noi inghetata Magnum, sau pustile alea absolut superbe de apa. Intre timp, ne consolam cu Tango cu vanilie si ciocolata si clasicele bidoane umplute cu apa de la robinet, care turnate in cap ne provocau pneumonii. Si uite un motiv bun sa nu mergem la scoala.. Noi am ascultat si Metallica, si Ace of Base, si DJ Bobo, si Michael Jackson, si Backstreet Boys, si Take That, si inca nu auzisem de manele, singurele melodii de joc fiind horele la chefuri, la care nimeni nu stia pasii, dar toti dansam. Dar spre deosebire de copiii din ziua de azi, am auzit atat de Abba, si de Queen, cat si de noile nume gen 50 Cent si Britney Spears. Pe ei daca ii intrebi, „muzica a inceput cu Backstreet Boys, care nici nu mai sunt cool acum, orikum!” Am citit Licurici, Pif si Hercule (care aveau cadou niste jucarii bestiale) si am baut Cico si sucuri de la tec fara sa ne fie teama ca au prea multe e`uri, iar la scoala beam toata clasa dintr`o sticla de suc fara teama de virusi. Noi am injurat arbitrul care ne`a furat la meciul cu Danemarca, si poate ca tot noi i`am trimis 10000 de mailuri de „dulce”. Noi nu ne dadeam bip`uri, ne fluieram sa iesim afara, noi nu aveam dolby surround, taceam toti ca sa auzim actiunea filmului, nu aveam Nintendo sau Playstation ci jocuri tetris si jocuri de televizor, de care ne plictiseam la o luna dupa ce le cumparam si le uitam pe dulap, pline de praf. Abia asteptam la chefuri sa jucam Fantanita, sau Flori, fete sau baieti, sau Sticla, sau Adevar sau Provocare, sau orice ne dadea un pretext sa pupam !pe gura! pe cine „iubeam”. Noi suntem cei care inca au mai „cerut (sau li s`a cerut)prietenia”, care inca roseam la cuvantul „SEX”, care dadeam cu banul care sa intre in farmacie sa cumpere prezervative, pe care apoi sa le umplem cu apa si sa le aruncam in cap la colegi, care am completat mii de oracole, sperand ca iubitul sau iubita va citi acolo unde scrie „De cine iti place?” ca ne place de el/ea.
    Este uimitor ca inca mai suntem in viata, pentru ca noi am mers cu bicicleta fara casca,genunchiere si cotiere, nu am avut scaune speciale in masini, nu am aruncat la gunoi bomboanele care ne cadeau din greseala pe jos, nu am avut pastile cu capac special sa nu fie desfacut de copii, nu ne`am spalat pe maini dupa ce ne`am jucat cu toti cainii si toate pisicile din cartier, nu am baut doar apa imbuteliata, ne-am tavalit si balacit prin toate baltile si nu am tinut cont de cate lipide si glucide mancam. Noi am auzit cum s`a tras la Revolutie, noi am fost martorii a trei schimbari de bancnote si monede, noi am ras la bancuri cu Bula, noi am fost primii care au auzit`o pe Andreea Esca, noi suntem cei care mai tinem minte emisiunea „Feriti`va de magarus”. Suntem o generatie de invingatori, de visatori, de first-timers…
    Daca esti de`al nostru… Felicitari!

  2. trebe doar sa ne adaptam…

  3. Dupa ce citesti articolul si ulterior comentariul lui Shorty, orice comentariu e de prisos ! Ati avut niste copilarii mult prea asemanatoare mie ! As mai completa doar Familia Bundy la seriale si eu unul aveam abonament la revista Mickey Mouse 😀 . Adoram revista aia! Cat despre tine Bianca, vad ca esti inca in tema cu desenele animate actuale. Exista Galactic Football?! Eu ma rezum la a cataloga toate desenele astea ca fiind niste tampenii de prost gust ce nu fac decat sa incite la violenta. Eu unul vreau sa imi cresc copiii in cultura si obiceiurile in care am crescut si noi, atat cat se va mai putea face asta…pentru ca se pare ca generatia actuala percepe preponderent o „falsa” socializare, una virtuala, trista ce nu duce decat la izolare … Pacat!


Lasă un răspuns

